
La diplomazia vaticana oscilla da sempre tra realtà e leggenda. La realtà è prosaica: l'ultimo suo successo per iniziativa diretta risale alla fine degli anni Settanta, quando mise d'accordo Cile e Argentina per una controversia di confine nella Terra del Fuoco.
Ma la leggenda ha un suo nocciolo solido. Il segreto di questa diplomazia è che fa capo a qualcosa di unico: la Chiesa cattolica mondiale. Che non è uno Stato come gli altri, ma è internazionalmente riconosciuta come titolare di diritti statuali. Con in più un esercito di vescovi, diocesi, clero, ordini religiosi, associazioni, istituti. Con un pulpito capace di farsi ascoltare nei cinque continenti. Con un capo supremo, il papa, d'autorevolezza spirituale senza eguali al mondo.
L'intelaiatura della diplomazia vaticana è fatta dai suoi ambasciatori, detti "nunzi apostolici". Sono pochi, oggi, i paesi nei quali non siano accreditati, la Cina è il maggiore di essi. E nella gran parte dei casi il nunzio è il decano del corpo diplomatico nel paese presso cui presta servizio.
La preistoria dei nunzi risale all'impero di Bisanzio: with which the Pope of Rome delegated his "apocrisario. But the debut in style and in the sixteenth century. Created the modern nation-states and the pope is represented by its ambassadors to their respective monarchs. Which in turn took as their model of the new statehood of the singular power of the "Sovereign Pontiff", the title of a book of the ad hoc historian Paolo Prodi.
In the twentieth century, Vatican diplomacy has had its peak of luck in the years of the Cold War in Europe.
chancelleries around the world had a strong interest in everything he did the communist East. They thought possessed of exclusive information. In fact, the Vatican as key informants had the bishops of the place. And through diplomatic channels - the famous Ostpolitik - always got very little.
If the Soviet empire was hastened its collapse for quite different reasons, even to the last provided to the Vatican.
The Legend joined John XXIII as a miracle solver of the missile crisis in Cuba in 1962. But curiously, none of the great memoirists of the period, by the then Soviet Foreign Minister Andrei Gromyko to the board of John F. Kennedy, Arthur Schlesinger, one line dedicated to the role of Vaticano.Durante the pontificate of John Paul II, Vatican diplomacy has strung together a fed series of failures. In 1990-91 he waged against the Gulf war, in almost complete isolation.
The following year he called for Bosnia to Kosovo and then the 'humanitarian intervention "of the great powers to disarm the attacker, identified in the Serbia of Slobodan Milosevic. But then dissociate from the bombing of Belgrade to save relations with the Orthodox Churches. No peace negotiations in the Balkans has never seen the Vatican between the protagonists. And least of all the peace efforts between Israel and the Palestinians.
After September 11 2001, the Holy See has cautiously supported the war in Afghanistan. But he strongly opposed the subsequent war in Iraq. The protection of Christian minorities in that country and in other Muslim countries has certainly influenced the choice. But the energy with which the Vatican has sided against the war has also highlighted some glaring contradictions in her.
same United Nations that enhances the Vatican hours as unique repositories of legitimacy, if not morality, are the same as a few years back insulted the Holy See itself as a concentrate of "culture of death" were the years of the conference 'UN in Cairo on birth control, of the UN conference in Beijing on the woman's role e, negli Stati Uniti, della presidenza di Bill Clinton, in entrambi quei casi sostenitrice delle Nazioni Unite.
E poi, non sempre la diplomazia vaticana agisce all'unisono. Nella primavera del 2002, quando per 39 giorni la basilica della Natività a Betlemme si trovò al tempo stesso occupata da palestinesi armati e assediata dall'esercito israeliano, per 39 giorni non si riuscì a capire chi e come rappresentasse la Santa Sede. Erano in molti a parlare, ma ognuno per suo conto, in stridente contrasto con gli altri.
Altro recentissimo esempio di cacofonia è stata la reazione the draft European Constitution. The same day the Vatican foreign minister, Jean-Louis Tauran, declared its support for Article 51, which concerns the status of churches, another senior churchman, Cardinal Camillo Ruini, the pope's vicar , the mouth without forgiveness: as a product of Freemasonry. But it was "yesterday".
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